Σύμφωνα με τον Αμερικάνικο Σύλλογο Εργοθεραπευτών, πρέπει να αναζητήσετε εργοθεραπευτική αξιολόγηση, αν το παιδί σας παρουσιάζει τρεις ή περισσότερες από τις παρακάτω δυσκολίες.
- Δεν παίζει με τα παιχνίδια της ηλικίας του. Κάτι τέτοιο θα μπορούσε να σημαίνει ότι το παιδί δεν ενδιαφέρεται γι’ αυτά (επειδή π.χ. αντιμετωπίζει κάποιο ψυχολογικό πρόβλημα) ή ότι δεν τα καταφέρνει (επειδή π.χ. είναι λίγο πίσω αναπτυξιακά σε σχέση με την ηλικία του).
- Δυσκολεύεται να αυτοεξυπηρετηθεί. Δεν έχει δηλαδή, ανάλογα με την ηλικία του, τις κατάλληλες δεξιότητες ώστε να φάει μόνο του, να βάλει τα ρούχα του ή τα παπούτσια του, να πάει τουαλέτα κ.α.
- Μοιάζει αδύναμο, έχει δηλαδή ελαττωμένο μυϊκό τόνο. Πρόκειται για ένα παιδί που φαίνεται να μην έχει αντοχή, που είναι χαλαρό – πλαδαρό.
- Πέφτει εύκολα κάτω.
- «Τρακάρει» πάνω σε άλλους ή σε έπιπλα.
- Χτυπάει εύκολα, επειδή δυσκολεύεται να εκτιμήσει τη θέση του σώματος του στο χώρο.
- Σπάει τα παιχνίδια του.
- Δεν του αρέσει να πηδάει ή κάνει κούνια.
- Δυσκολεύεται να ζωγραφίσει μέσα σε πλαίσιο, να κάνει παζλ ή να κόψει με το ψαλίδι στο νηπιαγωγείο.
- Παρουσιάζει καθυστέρηση την ανάπτυξη του λόγου και της ομιλίας του.
- Η ομιλία του είναι δυσνόητη και χωρίς σωστή άρθρωση.
- Είναι υπερκινητικό και δεν μπορεί να ησυχάσει.
- Δεν του αρέσουν οι αγκαλιές, το μπάνιο, το κόψιμο νυχιών ή το κούρεμα των μαλλιών, ίσως επειδή δεν του αρέσει να τον αγγίζουν.
- Είναι πολύ ευαίσθητο σε οσμές, γεύσεις, θορύβους, ή αγγίγματα.
- Αποφεύγει την παιδική χαρά.
- Έχει δυσκολίες στον ύπνο.
- Λερώνεται υπερβολικά, επειδή π.χ. δυσκολεύεται να χρησιμοποιήσει το πιρούνι για να φάει, ή δεν τρώει κάποιες βασικές τροφές.
- Δεν μπορεί να συγκεντρωθεί ή συγκεντρώνεται υπερβολικά σε μία δραστηριότητα, με αποτέλεσμα να μην μπορεί να μεταβεί σε άλλη.
- Χρειάζεται περισσότερη εξάσκηση από αλλά παιδιά για να μάθει καινούργια πράγματα.
- Αντιστρέφει γράμματα και αριθμούς, δεν αφήνει διαστήματα μεταξύ των γραμμάτων και των λέξεων που γράφει, συνήθως στην Ά δημοτικού.
- Ο γραφικός χαρακτήρας είναι πολύ κακός.
- Κουράζεται εύκολα με τις σχολικές του εργασίες.
- Δυσκολεύεται να ακολουθήσει προφορικές οδηγίες.
- Έχει μειωμένη αυτοπεποίθηση.
- Δεν έχει φίλους της ίδιας ηλικίας και προτιμά να παίζει με μικρότερα ή μεγαλύτερα παιδιά.
Οι εργοθεραπευτές χρησιμοποιούν τη σκόπιμη δραστηριότητα και εξειδικευμένες θεραπευτικές προσεγγίσεις με στόχο τη βελτίωση της λειτουργικότητας του παιδιού και της καθημερινής του αλληλεπίδρασης με το περιβάλλον του.
- είναι εξατομικευμένη, δηλαδή διαφορετική για κάθε παιδί σύμφωνα με τους στόχους που έχουν τεθεί.
- είναι δυναμική, δηλαδή ευέλικτη, ευπροσάρμοστη και βασίζεται στην αλληλεπίδραση ανάμεσα στο παιδί και το θεραπευτή.
- ωθεί το παιδί να χρησιμοποιεί όλο το δυναμικό του.
- είναι ευχάριστη, ώστε το παιδί να συμμετέχει στο «παιχνίδι» που επιλέγεται, σχεδιάζεται και καθοδηγείται από το θεραπευτή σύμφωνα με τον θεραπευτικό στόχο.
- ενισχύει την αυτοεκτίμηση γιατί είναι βασισμένη στις δυνατότητες και όχι στις αδυναμίες του παιδιού
Ιωάννα Κατσινέλη
Certified in S.I.
Υπεύθυνη τμήματος Εργοθεραπείας της “Άνοιξη”